Digitalisering & Sociale Medier


Tanke ♦ Lyd ♦ Ord Billede
I takt med, at stadig flere medier konverteres og bliver digitale, vokser behovet for at sætte fokus på den del af den almene dannelse, som vedrører vores brug af de digitale medier. Tanker, lyd, ord og billeder bliver digitaliseret, og der er nogle Tech-firmaer i Silicon Vally, der for længst har forstået, at den teknologiske udvikling har åbnet nye muligheder for kommunikation, og ikke mindst for meget betydelige indtægter.
Jo flere der færdes på den digitale informations Superhighway – internettet, som den amerikanske politiker og senere vicepræsident Al Gore talte om allerede i 1991, jo flere ”likes”, jo mere vokser Googles og alle de andres milliardindtægter.


For ikke ret længe siden kunne en professionel fotograf ikke forestille sig at bruge et digitalt kamera. En musiker drømte ikke om at indspille og udgive sin musik på digitale medier. En typograf holdt stædigt fast på, at det var ham der med traditionel teknologi skulle behandle al tekst der skulle trykkes. Men nu er alting forandret, der står næsten digital foran alle de fænomener, objekter eller informationer, som vi bruger. De gamle teknikker var analoge, de nye er digitale, eller en kombination af analog og digital.
Som et eksempel på den teknologiske udvikling, kan man bruge et analogt kamera, hvor billedet blev dannet på en filmstrimmel, som efterfølgende skulle fremkaldes, hvorefter man så kunne tage et aftryk på fotopapir – det endelige billede. På filmen var det millioner af bittesmå sølvkorn, som blev påvirket af det lys, der kom ind igennem kameraets linse. Når filmen så med forskellige kemikalier blev fremkaldt, flød kornene ud og formede billedet. Fordi der var så mange millioner korn, kunne de flyde ud og genskabe enhver af de former, som motivet indeholdt.

Digital betyder fænomener, objekter eller information beskrevet og formidlet med tal. Fordelene ved digitalisering er åbenlyse, det gør informationen langtidsholdbar og uforgængelig1. Et digitaliseret objekt kan kopieres i al evighed uden tab af information, og sendes til alle områder på jordkloden, ja mere end det, ud til alle universets planeter.

I det digitale kamera er der ikke mere nogen film, men et billedfelt, der er opdelt som et gitterværk af enkeltstående felter, som individuelt kan registrere det indkommende lys fra motivet. Det er klart, at en cirkel vanskeligt kan tegnes af firkanter. Men efterhånden som firkanterne blev mindre, meget, meget mindre, kan de fungere lidt på samme måde som sølvkornene på de analoge film.

Efterhånden måtte selv professionelle fotografer erkende, at de ikke længere kunne se forskel på analoge og digitale billeder. Det illustreres med nedenstående eksempler, der viser, at det først er ved meget store forstørrelser man kan se, at et digitalt billede er opbygget af firkanter. Er billedet taget med et analogt kamera, så kan man også ved ekstremt store forstørrelser se ”sølvkornene”.

1) Så længe billedets data opbevares på en harddisk, der løbende vedligeholdes.

I denne version kan man ikke se de enkelte pixels.
I denne 500% forstørrelse af et udsnit kan man tydeligt se de små firkanter.

 

Et udsnit af en cirkelbue uden synlige firkanter.
Et udsnit af den samme cirkelbue i en ekstrem forstørrelse med synlige firkanter.

Et analogt foto, kan forstørres meget betydeligt uden at forandres synligt. Det er som vist i eksemplerne ikke tilfældet med et digitalt foto, hvor man kan se de enkelte pixels når billedet forstørres mange hundrede procent. Det er dog muligt at øge antallet af pixels pr. tomme (PPI), og så kan man forstørre mere uden at se de enkelte pixels.

Her er alle temaerne du kan lukke op for
hvis du tegner medlemsskab…

Ærgerligt – hertil og ikke længere er der gratis adgang for alle…
Vil du have adgang til det hele må du tegne medlemskab.
Det billigste koster kun en tier.
Så log ind hvis du allerede er medlem – eller tegn et medlemskab.

OK – send mig videre, så jeg kan tegne medlemskabLog ind